יום שני, 11 באפריל 2016

ההיסטוריה של אז, היא האקטאליה של היום

אין דרך טובה להתחיל כתיבה של בלוג מאשר באמצעות נושא הקרוב לליבי ומשלב את שני התחומים בהם אני אוהב לעסוק כעורך דין, פירוק חברות וליקויי בנייה. 

בסיפורה של ענבל אור נמצא השילוב של שניהם.

סיפורנו מתחיל בעיר דרומית (באר שבע) שם גדלה לה עלמת חן, נאה ותמה - ענבל אורקרייף אשר לימים תיקרא ענבל אור.


בשנת 2010 בגיל 34, במה שנראה היה כשיא הזוהר, התראיינה ענבל אור לעיתון מעריב ובכתבה מפרגנת אשר היללה את מעשיה ופועלה, תוארה ענבל אור כ- "כוהנת הנדל"ן החדשה של המדינה", וה"אימפריה" של ענבל אור הוערכה בכתבה בלא פחות מ-200 מיליון ש"ח.
(הקרדיט למעריב באינטרנט  http://www.nrg.co.il/online/16/ART2/176/703.html)

מעניין כיום לקרוא את הכתבה, שכן היא שופכת אור על התנהלותה העסקית של ענבל אור, ועל התוצאות העסקיות הנחשפות כיום וגורמות לרבים להצטער על אבדן כספם.

מעט היסטוריה, נראה כי ענבל אור החלה את דרכה, במכירת ספרים מדלת לדלת ועשתה חיל בתחום המכירות, כך לדבריה. היא למדה פסיכולוגיה ולאחר מכן גם משפטים, אך ויתרה על התמחות וזאת לטענתה בשל "חוסר זמן".
עם חלוף הזמן עברה ענבל אור לעסוק בתיווך דירות, בתחילה כשכירה ולאחר זמן לא רב, פתחה משרד משל עצמה. נראה היה כי עם ההצלחה הגיעה התיאבון. ענבל אור זיהתה תחום פרוץ, אשר עד היום לא הוסדר כראוי בחקיקה של שיווק, בניה ומכירה של דירות באמצעות קבוצות רכישה. 

באופן רגיל, כאשר פלוני מבקש לבנות בניין ולמכור את הדירות שבנה לאחרים, עליו להיות קבלן רשום, בסיווג מתאים, ולפעול על פי חוק לרבות חוק המכר דירות, לבנות את הדירות על פי תקן, באיכות טובה, להבטיח את כספם של רוכשי הדירה וליתן אחריות לקונה הדירה על פי חוק המכר דירות לאחר מסירת הדירות. 
מניסיוני, כעורך דין, העוסק מזה שנים רבות בטיפול בתביעות ליקויי בניה, אינני אומר כי תהליך זה נקי מפגמים אך הוא עדיף לטעמי אל האופציה האחרת של קבוצות רכישה, שם כל אחד יכול בלי פיקוח הרשויות, בלי ניסיון, בלי הכשרה, בלי רישיון לעסוק בבניה ובקבלנות בניין להגות רעיון לבנות בניין במקום כלשהו. היזם החרוץ יאגד אז קבוצה של רוכשים בכדי לרכוש את הקרקע עליה יבנה הבניין, יגיש בקשות לרשות למתן היתר, יזמין מקבלן ביצוע שירותי בנייה ובאם יתמזל מזלם של הקונים, בבוא הזמן תימסר לידיהם הדירה במצב ראוי למגורים. 
בניגוד לחברו הקבלן, יזם ומארגן קבוצת הרכישה אינו נדרש לתת לקונה חבר קבוצת הרכישה ערבות חוק מכר. העמידה בלוח הזמנים הנה עניין חוזי ופעמים רבות פוטר היזם את עצמו מכך, מחיר הדירה אינו סופי ועלול להתייקר פעמים רבות במהלך הבניה וגם אין ערבות לאיכות או אחריות לליקויי הבניה אשר הינם נפוצים מאוד כחלק מתהליך הבניה.
 
אור זיהתה את הפרצה ואת ההזדמנות ופעלה בחריצות בארגון קבוצות רכישה וכל המרבה הרי זה משובח. אור הגתה רעיונות, ארגנה קבוצות רכישה רבות, התחרתה על רכישת מגרשים ואף הוציאה לפועל חלק מהם. עד לא מזמן, נראה היה מהכותרות המפרגנות להם זכתה בתקשורת, כי היא קשורה לפרויקטים רבים ונראה היה כי היא מצליחה בהם, אלא שבדיעבד התברר, כי בין המצג שהוצג ובין המציאות המרחק היה רב.

לאחרונה, כך התברר הסתבכה אור, ומצאה את עצמה מגישה ביום 24.3.2016 לבית המשפט המחוזי אצל כבוד השופט איתן אורנשטיין, בקשה להקפאת הליכים בשמה ובשם אור סיטי נדל"ן .

אור ביקשה את הגנת בית המשפט על מנת לנסות ולהציל את עסקיה מקריסה מוחלטת, ולאחר דיון בעניין מינה בית המשפט את עו"ד איתן ארז, אשר לו מוניטין בתחום, כנאמן בכדי לבחון את העניין ולראות מה היא מצבת החובות והנכסים של החברות והאם יש סיכוי להסדר חובות.

לאחר חקירה של הנאמן ומשהתברר היקף החובות העצום של קבוצות החברות של ענבל אור, ומנגד התברר כי הקבוצה נעדרת נכסים במידה מספקת בכדי לכסות עליהם ומשהתבררה שיטת השיווק המטרידה בה השתמשו החברות, שיטה אותה תיאר השופט אורנשטיין כ"פרמידה" ניתן ביום 5.4.16 צו לפירוק החברות של ענבל אור והליך הפירוק החל.